B. LOGGBOKEN
Glimtar från Island: Blommor
Strax efter midsommar kan det väl vara på sin plats att titta lite närmare på blommor även från Island. Det var ju fortfarande tidigt på säsongen för blomster när vi var där, men det hade börjat komma små försynta sorter t ex denna purpurbräcka. Den hittade jag när vi klättrade upp från dalen i Gjain och behövde hämta andan.
Små tuvor av arktisk timjan hade börjat blomma här och där i lavalandskapet. Jag kan tänka mej att det är betydligt mer av detta nu. En blygsam och lågväxande liten art som kändes mycket passande i miljön.
De små vita fjällsipporna lyste i det mörka gruset när vi promenerade mot vår första glaciär. Det duggregnade och luften var i stort sett mättad med vatten. Fjällsippan heter "holtasoley" på isländska och blev framröstad till nationalblomma 2004.
Det här är en annan liten lågmäld planta som jag inte vet vad det är. Den spirade mellan de mörka stenarna och jag kunde inte motstå de luddiga bladen som kunde hålla sådana mängder med vattendroppar. Den kanske bli större och frodigare under sommaren, det har jag inte någon koll på.
De blommor jag hittills visat är ganska små och lågmälda, vilket passar bra in i den karga naturen som också har en enorm massa arter av lavar och mossor. Det finns dock andra arter av blommor som vi är väl bekanta med. Maskrosorna såg ut att stortrivas och vi såg stora bestånd, även smörblommor och förgätmigej finns på ön.
Sedan 1945 har de också den här växten, ni känner kanske igen den fast dessa inte börjat blomma ännu.
Här har vi ett exemplar som precis börjat uppvisa sin praktfulla blomställning.
För att motverka jorderosion och förbättra den lilla jord som fanns, eftersom lupiner binder kväve, beslutade man att ta in dem från Alaska (eller Kanada) 1945. Lupinerna växer i vilken jordmån som helst och sprider sej mycket effektivt, 2018 täckte de 0,4% av Islands yta.
Alla gröna tuvor ni ser på denna bild är lupiner. Föreställ er hur det här ser ut tre veckor senare när alla blommar. Turistnäringen frossar förstås i de magiska vyer som blommande lupiner ger, med berg och glaciäris i bakgrunden. Här är det dock mer uppenbart (än vi kanske tycker i Sverige) att lupinen är en art som börjar ställa till problem, då den tar över och konkurrerar ut annan växtlighet. Lupinerna är dessutom giftiga och inte något som får eller hästar kan äta, de djur som betar överallt på Island och ingår i det naturliga landskapet.
Mossa som täcker lavasten och skapar ett landskap som inte finns någon annan stans. Här blir det mer och mer lupiner för varje år. Det ser lite blygsamt ut på denna bild men hur tror ni det ser ut om 10 år?
Hej så länge,
Lena











Man ser tydligt hur kort sommaren är på Island; mycket hade redan blommat över när vi var där i skiftet aug/sept. Eller så var jag helt enkelt för stel i ryggen för att titta riktigt långt ner. 😉
Lupinerna missade jag däremot – inga som blommade just då, så det var roligt att få se dem här genom dina bilder.
Tack Margareta,
det kan nog vara så att mycket hade blommat över när ni var där. Även här hemma upplever jag att det blommar som mest under försommaren. Lupinerna var definitivt överblommade då och därför missade du dem fast en del av bladverket borde finnas kvar. Jag hade inte sett några av de bilder som jag nu vet finns på blommande lupiner på Island och blev mest förvånad över hur utbredda de var.
Hälsningar Lena
Med många vänliga hälsningar från Erik.
Tack Erik,
jag har försökt läsa på om lupinerna på Island och även om de gjort nytta på en del ställen är det svårt att bli av med dem där man inte vill ha dem. Det kräver att man slår dem tidigt på våren och man måste göra det flera år efter varandra. Man måste också sätta in dessa insatser innan de bildat en fröbank i marken. Sen kan förstås nya frön komma dit med vatten, fåglar och människor. Det är inte lätt att göra något åt men man försöker hålla dem borta från vissa områden om jag förstått rätt.
Hälsningar Lena
Håller med dig om lupinerna. De är ett riktigt gissel och tar över allt fler platser mer och mer. Jag vet ängsmarker där skötarna är mycket oroliga att få in lupiner på ängen och jobbar därför mycket hårt och aktivt med att avlägsna alla lupiner i närheten.
Hälsningar Jörgen
Tack Jörgen,
lupinerna har gjort nytta på vissa ställen på Island där man har försök med att återplantera skog (som man skövlat) men det blir förstås problem med dem när de sprider sej till ställen där man absolut inte vill ha dem. De är också mycket svåra att få bort när de väl etablerat sej och skapat en fröbank i marken. Det kräver stora insatser under flera år.
Hälsningar Lena
Hälsningar Bjarne
Tack Bjarne,
de har själva beslutat om att ta dit lupinerna bl a för att skapa en jordmån där man kunde återetablera skogen (som man skövlat). Lupinerna förbättrar jordar på ett billigt och enkelt sätt, men de sprider sej ju också till ställen där man absolut inte vill ha dem. Den är inte heller särskilt lätt att bekämpa och det kräver fleråriga och dyra insatser. Man fick det man ville men ådrog sej andra problem.
Hälsningar Lena
Fjällsippa är så fin. Det är ett häftigt landskap
/N
Tack Nini,
jag pillade på de gröna bladen och de luktade kryddigt, men jag håller med om att det också liknar krypljungen när jag tittar på bilder på nätet. Fjällsippan är vi i alla fall överens om och den är bedårande.
Hälsningar Lena
Tack Peter,
ja det är ju kargt och knapert med jord på många ställen på Island. Dock blir helheten annorlunda här jämför med alvaret. Jag skulle gärna ha sett hur det ser ut nu när blomning och grönska kommit igång på ordentligt.
Hälsningar Lena