B. LOGGBOKEN
Längs vägen i Western Australia
Vi har nu kört drygt 350 mil i Western Australia sedan vi lämnade Fremantle/Perth den 24 december. Hur otroligt det än verkar hittade vi en plats där det för tillfället var för mycket vatten! Vi hade bara tänkt promenera här....köra ett fordon (ens med snorkel) var det inte tal om. Översvämningar är dock inte alls ovanligt i denna del av landet, men inte under den här delen av året.
Vi passerar genom områden där det brunnit nyligen och genom andra där man ser att miljön börjat återhämta sej dvs det brann för ett eller kanske något år sedan. Många träd och buskar överlever en normal busk/gräsbrand och man genomför även planerade bränder när väder och vind är gynnsamma så att branden kan kontrolleras. Hela landet påverkas dock av bränderna i sydöstra och östra delarna. Det brinner i områden där majoriteten av landets befolkning bor så nästan alla vi pratat med har familj eller nära vänner där.
Än så länge har vi inte varit i närheten av någon brand och denna, rätt vanliga skylt, har pekat på grönt eller blått. För tre dagar sedan när vi kom till Hyden såg det ut så här. Det var också 40 grader varmt och blåste ordentligt. Luftfuktigheten var 12% och det var inte svårt att förställa sej vad en gnista skulle innebära.
Längs vägarna i Western Australia fraktas mycket med lastbil. I början på vår resa såg vi knappt några alls. Vi trodde det berodde på att folk var jul och nyårslediga men det visade sig att många lastbilar stod stilla pga att vägar var avstängda för det brann. I södra delarna av staten var vägen i öst-västligt riktning (mot South Australia) stängd och bilarna stod på parkeringsplatser i Esperance. Vissa hyllor i mataffären gapade tomma för transporterna kom inte fram.
Så här ser varningsskylten ut för vägtågen och det tar tid att köra om dem. De håller dock i allmänhet drygt 100 km/h så man kan ligga bakom ett tag. I Queensland och även i Norra Territoriet får vägtågen vara ännu längre om jag inte minns helt fel.
Från Hyden åkte vi mot västkusten och passerade då genom det sk "vetebältet". Här tröskades allt före jul och det mesta av halmen är också borta om man inte har det till djurfoder.
Förutom vete odlar man foderlupin, vilket ger gråbrun stubb från ovan. Det vita är helt eller delvis torra pölar med mycket hög salthalt. Det är delvis en effekt av att man tagit bort alla träd som annars hjälpte till att reglera grundvattnet.
Det vore mycket intressant att köra här när det är grönt...både vete och lupin är ju gröna innan de mognar. Då är det antagligen också vatten i pölarna...och stor risk för översvämning vid regn att döma av alla varningsskyltar efter vägen. Drönarbilderna har min sambo tagit men jag brukar lägga mej i lite.
Vissa släpper ut boskap på stubben efter skörd och då kan det se ut så här. Bilden är tagen mitt på dagen och det var 43 grader. Om det funnits träd som gett skugga hade fåren stått där, men de här hade inte det. Då står eller ligger de bara stilla tillsammans och väntar på att solen ska sjunka lite innan de börjar beta igen.
Lastbilarna kör även på grus, samma hastighet...Den här vägen gick till Norseman och den var stängd för genomfartstrafik pga brand, så vi vet inte var den här kom ifrån. Antagligen en mer lokal transport. Till Norseman var det 238 km. Termometern på vår bil visade 46 grader när vi vände på denna plats och körde tillbaka mot Hyden. Hur vi hade hamnat här ute får jag ta en annan gång.
Så här kan en campingvagn se ut. Denna är dock inte kopplad till en dragbil som tål riktigt samma tuffa tag, utan mer en vanlig större suv. Toyota Landcruiser med snorkel, vinsch, stora antenner och dubbla reservdäck är inte alls ovanligt. Lägg märke till reservdäcket på draget. I det här landet har man reservdäck (riktiga däck). Även vår hyrbil har ett riktigt reservdäck. Vägservice kan vara väldigt långt borta ibland...
Avslutar med varningsskyltar varav den med kängurun är en välkänd bild från detta land. Här har man bakat ihop varningen så att den även täcker emu och myrpiggsvin (echidna). Tyvärr ser man både känguru och emu som dödats av trafiken. De rör sej vid gryning och skymning och då vill vi helst inte ligga ute på de stora vägarna. Men man kan vara ute på småvägar och spana efter dem med kameran istället.
Hej så länge,
Lena
I Hyden, där det var låg luftfuktighet, blev det ganska svalt på natten, ca 20 grader. Nu är vi vid kusten och även om det bara är 37 grader på dagen, är det fortfarande väldigt varmt när solen gått ner. Dock helt OK att sitta ute och äta i solnedgången. Vi har en stuga med havsutsikt.
Hälsningar Lena
Jag gillar verkligen åkerbilderna och den på långtradaren. Påminner mig om en dokumentärfilm som jag såg för längesedan ang Australiens lastbilar och hur långa de var, transporter och så vidare :)
Det finns ännu längre vägtåg än dessa och vi har redan stött på 42 m långa. Idag hade vi turen att få se en hel örnfamilj. Du som gillar rovfåglar. Australien har en stor örn . Det kommer kanske något om den.
Hälsningar Lena
Detta ser jag mycket fram emot :)
Mvh Lena
kul att du är inne och läser om våra irrfärder.
Hälsningar Lena
Tänke samma tanke ang att det skulle vara häftigt att se uppifrån när det var grönt.
Lite synd om fåren i denna värme, men ägarna vet väl vad dom tål får man hoppas.
ing-marie
Eftersom jag har jobbat på en gård här för länge sedan känner jag ju igen en hel del. Mitt på dagen söker alla djur skugga om det finns, eller så står de helt stilla. Har de tillgång till vatten går det bra och det måste man kolla dagligen.
Hälsningar Lena
Härligt att se din rapport. Man kan känna värmen, vinden och flugorna när man blundar fram minnet.
Ha det väl
Bob
Vinden och flugorna förstår bara någon som varit här. Det är också speciella dofter och vissa fågelljud, t ex den som kallas magpie lark.
Hälsningar Lena
MvH
Johnny
Jag tror att du skulle gilla att resa här, fast det är lite varmt just nu. Vi ser en hel del djur och fåglar, bilen är jättebra när man vill spana. Idag hade vi turen att få se en hel örnfamilj, kommer något senare om dessa .
Hälsningar Lena
Simma lugnt..
Med vänlig hälsning/Gunte..
Nu har vi sett några ännu häftigare camping vagnar. Det är väldigt långgrunt där vi är nu så vi simmar där det är runt en meter vatten.
Hälsningar Lena
(Och så lite info för er som inte visste: Bränder och eukalyptusträd (ursprungliga i Australien) är ett problem eftersom träden innehåller eteriska oljor som antänds lättare. Samtidigt är många ursprungliga djur beroende av träden.
Bilden med bränd natur påminner om vår tid i Kalifornien för 30 år sedan när vi fick se sådana områden längs vägarna. I södra Kalifornien har man dessutom planterat många eukalyptusträd...)
Intressant information om oljan i träden. Vi har sett stora eucalyptus som var helt ihåliga längst ner för de brunnit för många år seda och sedan fortsatt växa i toppen. Luftfuktigheten ökar när vi kommer längre norrut längs kusten och värmen blir jobbigare, men det visste vi ju...
Hälsningar Lena
Det er en meget interessant reportage - fuldt på højde med, hvad man ellers ser fra såkaldte "professionelle" rejsebeskrivelser. Og foto af meget høj klasse - gillas.
Med mange venlige hilsener og fortsat god rejse. Pas på jer selv.
//Erik//
För den berömmande kommentaren. Det är lite knöligt att få ut inlägg härifrån och även att svara på kommentarer. Wi-Fi är ibland obefintligt trots att det ska finnas.
Hälsningar Lena
Det krävs så lite för att en gräs/buskbrand ska explodera och att det finns personer som gör det medvetet är ju sanslöst. När vi hade så varmt och torrt torkade svetten direkt och man upplevde inte värmen som så pressande. Nu har vi fuktigare och känns 35 grader rätt jobbigt. Men bättre än svensk vinter...
Hälsningar Lena
Vi är längre norrut längs kusten nu och har fått högre luftfuktighet, då bli värmen jobbigare. Vid 37 grader vill vi gärna gå inomhus en stund, eller sitta i skuggan. Det finns gott om raksträckor, flera km ibland, problemet är att de innehåller mjuka svackor så man ser inte möten, men de är få...Jag har ju varit här förut så vi visste att det var bäst att skippa östkusten och hålla till på västsidan. Men vi ska till sydost så småningom och Sydney på slutet.
Hälsningar Lena
Hälsn!
Värmen var inte så besvärande där det var torrt och det blev rätt svalt på kvällarna. Nu är vi vid kusten där det är fuktigare och då känns värmen mer. Visst är AC i bilen viktigt men det är ju även värme i våra bilar hemma. Vi brukar stiga upp tidigt och ge oss ut på spaning efter fåglar och djur. Efter 11 är det lagom att ta paus inne, eller bada så länge man orkar. Det känns ändå bättre än svensk blöt vinter....och ISO är lågt här.
Hälsningar Lena
är ju mestadels överskottsvärme från motorerna, om man inte har en elbil fullt ut..
Hälsn!
vi kör bara en Mitsubishi Outlander och bor på motell. Vi ska heller inte längre än Exmouth och så långt har det inte varit några problem. Fundera extra noga över när på året ni ska göra er resa. Det är mycket varmt och fuktigt här nu och jag kan bara anta att det blir värre ju längre norrut man kommer. Dessutom kommer det skyfall ibland som kan påverka vägarna samt en och annan cyklon som ställer till det även om den inte kommer in över land. Vi har sett en del fyndiga lösningar med robusta släp och Landcruisers som ser ut att klara camping under mycket tuffare förhållanden än en husbil. Men det är förstås en del pyssel att slå läger med en sådan kombo. VI ser även del ekipage som verkar vara hyrbilar. Gryning och skymning ger mest fåglar och även andra djur. Känguru och emu är inga problem men vi har t ex även sett en hel del andra fåglar (häftig trapp bl a). KOmmer väl en rapport så småningom. Dock har det varit svårare med de nattaktiva mindre pungdjuren men vi hoppas på tur i Cairns med omnejd (om vi orkar i värmen där).
Hälsningar Lena