B. LOGGBOKEN
USS Midway, svårt att undvika....
Innan vi drog ut med vår dykbåt som tog oss till både vithajar och sjölejon hade vi två dagar i SanDiego. Enligt min sambo måste man då göra ett besök på hangarfartyget USS Midway. Jag lät mej övertalas och vi traskade ombord så fort biljettluckorna öppnat på morgonen.
Hangarfartyg är gigantiska ! USS Midway är 1000 fot lång, 258 fot bred och vägde 54 000 ton när hon togs ur bruk 1992. Fattar ni hur länge man kan vandra runt på den här !
Tack och lov var det lågsäsong och inte packat med folk. En och annan turist med obligatoriska tillbehör var det ju dock. Här framför en A4-Skyhawk som tydligen var "populär" i Vietnamkriget.
Annars var det visst den här sortens plan, en Phantom, som spred stor förödelse över Vietnam. Downtown SanDiego tronar i bakgrunden. USS Midway deltog även i den första attacken mot Irak, Desert Storm, 1991.
Här fick jag lite andra associationer och kunde inte motstå att ta en bild.
Om man ville ställa frågor fanns det mängder med människor att prata med, såväl pensionerade piloter som det lite yngre gardet (marinkåren antar jag).
Mannen i den gula kepsen var en gammal pilot som själv flugit uppdrag från hangarfartyg. Han hade en lång utläggning om hur planen startade, eller snarare sköts iväg från fartygen. Först hade man en teknik som närmast får mej att tänka på en gigantisk slangbella. Sedan övergick man till att slunga iväg planen med en katapult driven med ånga. Det var fullt med folk runt den här mannen innan han hade pratat klart.
Trots att jag upplevde fartyget som mycket stort hade inte planen särskilt lång startsträcka. Den här bilden är tagen från bryggan och planet som är redo för start är det som står med nosen mot fören, längst bort i bilden. Den gamle piloten betonade att tajming var mycket viktigt vid start om det gick stora dyningar. Man ville helst inte stirra rakt ner i havet när man lämnade fartyget...Hans berättelser var mycket målande och jag var onekligen fången där en stund.
Det ingick en guidad tur på bryggan så där klättrade vi upp med ett blandat gäng. Flera av "gubbarna" var där på en återförening, piloter allihopa.
Jag insåg att vi fotograferade från lite olika vinklar och såg nog på miljön på väldigt olika sätt.
På dessa genomskinliga tavlor skrevs informationen spegelvänt, på baksidan. En speciell egenskap som var bra att kunna för de som jobbade här.
USS Midway hade en besättning på 4500 man (inga kvinnor) och det serverades 13 000 måltider per dygn. I mässen hittade jag denna Midway special.
I officersmässen såg det ut så här. Det som skymtar till höger är "ribeye steak" så det var väl "surf and turf" på menyn denna kväll.
När jag var helt slut måste vi förstås ner i maskinrummet. Där mötte vi dessa två roliga gubbar som gärna ville prata om allt som fanns där. Fartyget drevs med ånga från 12 pannor som genererade 212 000 hästkrafter och tillräckligt med ström för att försörja en stad med en miljon invånare. Det fanns fyra 18 fots propellrar som vägde 22 ton styck och kunde ge en maxhastighet på 33 knop. Som sagt, gigantisk...
Hälsningar Lena
Intet mot vad du måste ha upplevt ...
Svårt förstå hur stort ett sådant fartyg är.
Som en liten by. Så mysiga människor du träffade tillika.
Gun-Inger
det är svårt att greppa hur stort ett hangarfartyg är även om man går runt på det. Vi gick ju bara en mindre runda där manskapet bodde, men det måste ju finnas tusentals kojplatser. Det fanns förstås ett eget tvätteri, tandläkare, sjukavdelning, frisersalong etc. Som en liten by och inte så liten heller.
Hälsningar Lena
ja, det var sanslöst stort och mycket svårt att få någon överblick över.
Hälsningar Lena
Hälsn!
ja, du har rätt. Det var svårt att få en vettig uppfattning om storleken för det var mycket vi inte såg, t ex var dessa nästan 5000 man sov.
Hälsningar Lena
inser när jag läser ditt svar att du skulle verkligen ha gillat detta. Min sambo hade nog kunnat vara där betydligt längre men jag tyckte fyra timmar var fullt tillräckligt. Det fanns en modell som visade hur det kunde se ut när de var ute till havs och även en film som visade hur man fyllde på med förnödenheter genom att dra över pallar via vajrar från en annat fartyg.
Hälsningar Lena
jag var inte så sugen på detta besök men det var trots allt ganska intressant, åtminstone bitvis.
Hälsningar Lena
Alltid så intressant att få följa din blogg!
det var ju lite annorlunda museum att går runt på. Kul att du är inne och läser.
Hälsningar Lena
Bara en tanke...
Mvh Tommy
jag tänkte faktiskt på hur oerhört mycket död och förödelse detta fartyg varit inblandat i och det ger lite dålig bismak till alla hyllningar som finns på display överallt.
Hälsningar Lena
USS Midway missade jag i San Diego.
hur kunde du missa denna bjässe som låg på display längs hamnpromenaden? Den var faktiskt ganska intressant trots allt. Jag hade nog inte så stora förväntningar.
Hälsningar Lena
Men jag besökte Pearl Harbor vid ett annat tillfälle.
Fascinerande faktiskt
om du ska förbi San Fransisco så fick jag just veta av min sambo att där ligger ett annat hangarfartygsmuseum. det fartyg som bl a tog emot Apollo 11. Annars kan du ta detta. Det ligger visst ett shoppingdistrikt inte så långt därifrån och man kan gå längs kajen till Bob Hope monumentet och andra sevärdheter. Vi gillade SanDiego och det kommer mer bilder därifrån skulle jag tro.
Hälsningar Lena
4500 man, vilket stort personalrum dom måste ha :-)
ing-marie
det fanns ganska många personalrum beroende på rang och om man var arbetsklädd eller nytvättad. Helt otroligt stort var det i alla fall.
Hälsningar Lena
Mycket intressant och berättat med fina bilder därtill. Tänk att fartyget är så enormt stort och ändå flyter.
du har så rätt. Jag har fått se så många olika udda resmål, inte minst från dej, och annat smått och gott som jag inte har en aning om, genom att läsa bloggarna och titta på bilder.
Hälsningar Lena
Ha det fint!
//Micke
det är just den överväldigande funktionen i krig som ger mej en så kluven känsla när jag kommer ombord på detta fartyg. Det är en enormt imponerade konstruktion och det är inte svårt att förstå det förödande effekt som den hade i t ex Vietnamkriget. Vilka ohyggliga konstruktioner vi människor förmår göra.
Hälsningar Lena